Vita

Image © Susanne Bosch, 2022

„Collaboration, on the other hand, means cooperation in which the actors realise that they themselves are being changed in the process and even welcome this change.“
Mark Terkessidis in Kollaboration, suhrkamp, 2015

 

For me, art is a practice for entering into dialogue about social, political and historical events as well as an interface where, through/with aesthetic forms, a different way of dealing with given conditions can be tested. As an “interface activist” I work on long-term questions that deal with concepts of democracy and sustainable futures. This includes work on social visions and models of participation (e.g. Cities Exhibition, Birzeit University Museum, Palestine 2012-13; This is Tomorrow, Osnabrück, 2015; Subcontracted Nations, Qattan Foundation, Palestine 2018, and Solidarity Crunch Zones, Villa Massimo, Rome, 2020-21, come and go | linger, 2018-2020, AROSA_interactives roleplay, since 2019, ‚FiFis flat. THE WHOLE WORLD AT HOME‘, 2021, Time for the future, 2022), money (e.g. Left-over Penny Action/Restpfennigaktion, Germany, 1998- 2002; Naples, Italy, 2008-2009; Madrid, 2010-2011, Liechtenstein, 2017,) and migration (including ‚the border’, 2020 Berlin; Cartographies (of) a Landscape, 2020 DA Gravenhorst; The Prehistory of Crisis II, Belfast and Dublin, 2009).

„Kollaboration meint dagegen eine Zusammenarbeit, bei der die Akteure einsehen, dass sie selbst im Prozess verändert werden und diesen Wandel sogar begrüßen“.
Mark Terkessidis in Kollaboration, suhrkamp, 2015

 

Kunst ist für mich eine Praxis, um über soziale, politische und historische Ereignisse in den Dialog zu treten sowie eine Schnittfläche, wo durch/mit ästhetischen Formen ein anderer Umgang mit den gegebenen Verhältnissen erprobt werden kann. Als künstlerische Schnittstellen-Akteurin arbeite ich (inter)national an Langzeitfragen, die sich mit Demokratiebegriffen und nachhaltigen Zukünften beschäftigen. Das beinhaltet u.a. Arbeiten über gesellschaftliche Visionen und Beteiligungsmodelle (u.a. Cities Exhibition, Birzeit University Museum, Palästina 2012-13; Dies ist Morgen, Osnabrück, 2015; Subcontracted Nations, Qattan Foundation, Palästina 2018, und Solidarity Crunch Zones, Villa Massimo, Rom, 2020-21, kommen, gehen | verweilen, 2018-2020, AROSA_interaktives Rollenspiel, seit 2019, FiFis Platte, 2021, Zeit für Zukunft, 2022),  Geld (u.a. Restpfennigaktion, Deutschland, 1998-2002; Neapel, Italien, 2008-2009; Madrid, 2010-2011, Liechtenstein, 2017) und Migration (u.a. the border, 2020 Berlin; Kartografien (in) einer Landschaft, 2020 DA Gravenhorst; The Prehistory of Crisis II, Belfast und Dublin, 2009).